gewichtsconsultancy Marielle Dassen praktijk voedingsconsulente Marielle Dassen Geleen Vouershof

Feiten en fabels over voeding

EIWITRIJK dieet is DE oplossing!
Fabel;
HET dieet bestaat niet.
Het is gebleken dat we iets meer eiwitten mogen nuttigen dan men voorheen dacht om af te vallen en om de spiermassa in tact te houden of op te bouwen. Te veel eiwitten (>25% van de dagdagelijkse behoefte) kan juist op langere termijn het ouderdomsproces versnellen en het lichaam verzuren.
Daarnaast kunnen te veel eiwitten schade veroorzaken aan nieren en lever.
Koolhydraten hebben we nodig voor meerdere processen in ons lijf en om ons goed te voelen.

Van een banaan word ik dik
Fabel; een banaan bevat iets meer koolhydraten dan een appel. Een kleine banaan bevat ca. 100 Kcal
en veel vitamines en mineralen. Een eierkoek bevat al snel 155 Kcal en heel weinig voedingsstoffen.

Na acht uur s'avonds mag ik niet meer eten
Fabel; na acht uur word je stofwisseling inderdaad iets trager. Maar als je hebt gesport of je moet nog werken, is het geen probleem om nog iets te eten. Een schaaltje yoghurt, een stukje fruit of nog een volkoren knackebrod met mager beleg is geen probleem. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel Kcal je gedurende de dag binnen krijgt en welke keuzes je maakt. Vermijd wel snoep en andere zoetigheden.

Een 50 plusser heeft meer vitamine D nodig
Waar; je huid maakt minder vitamine D aan door zonlicht als je ouder wordt, de kwaliteit gaat achteruit en je hebt ook nog eens meer vitamine D nodig na de overgang. Vitamine D zit vooral in vette vis, boter en ei.
Iedere dag minimaal 20 minuten buiten wandelen, draagt ook bij aan een goede vitamine D status.
De aanbevolen hoeveelheid vitamine D verschilt per leeftijdscategorie. Voor dames vanaf 50 jaar geldt
op dit moment een extra supplement van 10 mcg per dag. Mensen ouder dan 70 jaar en mensen met een donkere huidskleur hebben ca. 20 mcg per dag extra nodig.
Vitamine D is belangrijk ter preventie van botontkalking, zou zelfs werken ter preventie van bepaalde vormen van darmkanker, lichte vormen van depressies kunnen voorkomen en speelt een rol bij overgewicht. Uit onderzoek blijkt dat mensen met stevig overgewicht, een tekort hadden aan vitamine D.

Door voor het sporten s'ochtends niet te eten, verbrand ik meer vet
Fabel; je lichaam heeft voeding nodig om je kacheltje te laten branden. Daarnaast zal je sportprestatie beter zijn indien je een ontbijt hebt genuttigd. Het gevaar onstaat wanneer je niet eet je bloedsuikerspiegel te laag wordt hierdoor duizelig wordt of nog erger flauw valt. Ook is bewezen dat men na het sporten meer gaat eten waardoor het totaal aantal kcal uiteindelijk zelfs hoger uitkomt gedurende de dag dan wanneer je een ontbijt had gehad. Ook voor de totale vetverbranding blijkt het geen verschil te maken.

Chocomel bevat ongeveer evenveel suiker als cola
Waar; laat je niet misleiden. In allerlei producten zitte veel suikers, zelfs waar je niet meteen aan denkt.
Diverse kant- en klare sauzen, (verantwoorde) koek en melkproducten met een smaakje bevatten behoorlijk wat suikers.
Chocomel bevat dan wel nog wat goede voedingsstoffen maar de vraag is of dit afweegt tegen het aantal suikers! Belangrijk is verder om zoveel mogelijk naturel producten te kiezen en weinig kant- en klare producten.

Van koolhydraten word je dik
Gedeeltelijk waar, gedeeltelijk fabel; Koolhydraten is een verzamelnaam voor enkel- en tweevoudige suikers
en zetmeel. Van de enkelvoudige- en tweevoudige suikers heb je inderdaad maar heel weinig nodig. Helaas zitten deze tegenwoordig in veel producten van de supermarkten "verstopt" (zie boven) waardoor we al snel te veel binnen krijgen. Uiteindelijk worden deze suikers ook omgezet in vet.
Zetmeel zoals brood, pasta, rijst en aardappelen hebben we nodig. Kies vooral de vezelrijke en volkoren producten. Deze bevatten vezels, mineralen en de nodige B vitamines.

Vetten dienen we te vermijden
Fabel;
Er bestaan meerdere soorten vetten. Transvetten zijn schadelijk en ook dienen we de verzadigde vetten te beperken. De onverzadigde vetten hebben we juist wel nodig, ook als we willen afvallen.
Onverzadigde vetten spelen een belangrijke rol; het is o.a. een bestanddeel van hormonen maar ook om de vetstofwisseling te optimaliseren. Vette vis zoals zalm ,makreel en sardientjes zijn heel gezond.
Ook noten zoals walnoten en avocado zitten boordevol goede vetten. Pinda's bevatten juist veel verzadigde vetten.